Bygg in systematiskt arbetsmiljöarbete i ditt verksamhetssystem

Systematiskt arbetsmiljöarbete definieras i arbetsmiljölagen som ”arbetsgivarens arbete med att undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås”. Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön och för att arbetsmiljöarbetet bedrivs systematiskt. Ansvaret gäller också för inhyrd personal.

De tre delarna undersöka, genomföra och följa upp är centrala i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Med det menas att arbetsgivaren ska undersöka vilka risker som finns på arbetsplatsen och åtgärda dem så att ingen drabbas av en olycka eller av ohälsa. Därefter följs åtgärderna upp, så att man är säker på att riskerna har försvunnit eller minskats så mycket det går.

Vi på Klimatskyddsbyrån kan hjälpa till med riskbedömning av processer och identifiering av risker i verksamheten. Kemiska risker, skyddsutrustning, bristande lyftanordningar, bortglömda besiktningar är flera av de risker som ofta känns igen. Vi hjälper till med struktur, rutiner, skyddsronder, och i vårt nätverk finns kompetens för att även hantera psykiska arbetsmiljörisker. Vi kan även integrera ditt systematiska arbetsmiljöarbete i ditt befintliga verksamhetssystem.